Võru ja Jõgeva maakonna haridusasutused jagasid mõtteid õpilaste liikumise teemadel

Kolme kooli kogemusi tuli üle veebi kuulama üle 50 osaleja

Võru ning Jõgeva maakonna koolide esimesel ühisel kogemusseminaril „Liikumisele hoogu juurde“ jagasid kolm haridusasutust teekonda, kuidas nad on oma koolipäeva- ja ellu rohkem liikumist lõiminud.

Võrumaa Arenduskeskuse haridusasutuste heaoluspetsialisti Ene Vebersoni sõnul on regulaarne liikumine tervisliku elu komponent, mis omakorda mängib rolli füüsilise ja vaimse heaolu tagamisel. „Kehaline aktiivsus aitab ennetada kroonilisi haigusi, stressi, toetab õpivõimet ja emotsionaalset tasakaalu,“ rääkis ta.

Palju aega veedetakse õues

Võrumaalt osalesid seminaril ning jagasid oma kogemusi Antsla ja Vastseliina gümnaasium, Jõgevamaalt Avinurme gümnaasium. Kõik kolm kooli kuuluvad ka haridusuuendusprogrammi Liikuma Kutsuv Kool, mille eesmärk on kujundada liikumine koolikultuuri tavapäraseks osaks. Nagu tõdes Antsla gümnaasiumi direktor Katrin Martinfeld, siis kui tahta, et õpilased rohkem liikuma hakkaksid, peavad õpetajad, samuti direktor liikuma. Koolis, mis on olnud Liikuma Kutsuv Kool tegemistega seotud aastaid, ei pea enam palju vaeva nägema, et lapsed õue läheksid. Ka on aja jooksul mitmeid ümberkorraldusi tehtud. „Meil oli varem garderoobi keeruline saada. Praeguseks aga on 4.-12. klassi kapid välisukse juures, ei pea enam varasemaga vaeva nägema,“ tõi ta õpilaste liikumise üheks soodustavaks näiteks. Samuti kasutab kool üha rohkem aktiivõpet selleks kohandatud õppemetoodikal nii sise- kui ka väliruumides.

Oluline tähtsus on meeskonnal

Lisaks erisugustele võimalustele nii sise- kui ka väliruumis liikuda, on Vastseliina gümnaasiumi õpetaja Kertu Torni sõnul oluline ka Liikuma Kutsuv Kool ideedesse uskuva meeskonna olemasolu. „Ka meie sattusime algul kohustuslikus korras, aga pärast jäime võrku kinni ning punume seda edasi,“ märkis Torn. Koolis leiab aktiivselt kasutust võimla, sisehoov, uisuväljak, aktiivsete õppetundide läbiviimiseks koridorid. Ka on abi olnud näiteks valla kaasavast eelarvest, millega on soetatud madalseiklusrada. „Mingil ajal oli probleemiks seegi, et õuest ei saanud lapsi enam õige ajal tundi. Nüüd oleme saanud koolikellad sisehoovi ning maja taha,“ märkis kooli õpetaja Terje Mägi.

Katsetusi õppekorraldus paremaks läbiviimiseks on tehtud ka Avinurme gümnaasiumis, kus koolijuht Aimar Arula on tegutsenud muutusteks vajaliku füüsilise keskkonna loomisel. Ka on varasema klassikalise 45 minuti asemel on nüüd koolitund 75 minutit, päeva keskel tund aega kestev pikk vahetund. See on jagatud lõunasöögi, suhtlemise ning vaba aja vahel. „Liikumine on õppe osa. Pikk paus võimaldab rohkem liikuda, kasutada võimlat, staadioni, jõusaali, aga ka koridore,“ sõnas omakorda kooli õppejuht Kristina Pikas.

Seminaril, kus üle 50 osaleja, tõdeti, et sarnaste kokkusaamistega tuleks jätkata ka tulevikus.

Haridusasutustele mõeldud esimese kogemusseminari „Liikumisele hoogu juurde“ viisid läbi Ene Veberson Võrumaa Arenduskeskusest ning Eva-Kristin Hein Jõgevamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskust.

Lisainfo: 

Ene Veberson, Võrumaa Arenduskeskus, haridusasutuste heaoluspetsialist, 5390 0752, ene.veberson@vorumaa.ee