Eesti ettevõtete seas edukaid eksportijaid vaadates tekib paratamatult küsimus – kuidas nad seda teevad? KredEx Krediidikindlustuse juht Meelis Tambla jagab 7 nõuannet, mida igal eksporti kasvatada soovival ettevõttel tasuks kindlasti meeles pidada.
1. Analüüsi olukorda sihtturul
Enne esmakordset välisturule sisenemist või uuele turule laienemist uuri kindlasti oma tegevusvaldkonna olukorda sel turul. “Täna on ettevõtetel võimalik saada nõu ka ekspordispetsialistidelt, kes pakuvad soovitud sihtturust head ülevaadet ja annavad nõu, mida konkreetsel turul äri tehes kindlasti arvestada tuleks,” selgitab Tambla, viidates nii KredExile kui ka EAS-ile, kes pakuvad ettevõtjatele sageli ka selle teemalisi konsultatsioone ja koolitusi.
2. Ära unusta äripartneri taustauuringut
Hoolimata heast tehingupakkumisest tasub Tambla sõnul kindlasti pöörata olulist tähelepanu äripartneri taustauuringule. “Sageli on Eesti ettevõte kindel enda tootes või teenuses, kuid hävib äripartneriga seotud ootamatuse, näiteks makseraskuse ja tasumata arvete tõttu,” kirjeldab Tambla ja lisab, et sellise olukorra vastu on võimalik ettevõtetel end eelnevalt kindlustada.
3. Tee selgeks riskide maandamise võimalused
“Kõige lihtsam on maandada oma makseriske krediidikindlustusega. Kui mitmete finantslahenduste puhul peab äripartner ka enda poolt ühtteist tegema, näiteks pangas akreditiivi avama, siis kindlustusest ei pruugi ta üldse teadagi. Alates aprillist on sarnaselt suurettevõtetele võimalik nüüd ka Eestis väikestel ja alustavatel ettevõtetel võimalik enne välisturule või uue riigi turule sisenemist oma äri riskide maandamine läbi arvutada. Seda saab teha tasuta KredEx Krediidikindlustuse kodulehel, kus on tarvis sisestada sobivad näitajad kalkulaatorisse,” soovitab Tambla ettevõtetele.
4. Ära kaota valvsust pikaajalise partneri puhul
Tambla sõnul on Eesti ettevõtted üsna hoolsad ja ettevaatlikud uute ekspordipartnerite puhul, kuid ootamatusi tekitavad meie ettevõtetele paraku just pikaaegsed koostööpartnerid. „Nende suhtes on jõutud mugavustsooni, kus umbusk kaob ja vajadus pideva kontrolli järele justkui pole enam vajalik,” tõdeb Tambla ja soovitab ettevõtetel, kel puudub täna kindlustus ekspordiriskide vastu, säilitada oma valvsus siiski ka pikaajaliste äripartnerite puhul.
5. Kindlusta end koostööpartneri makseriskide vastu
Täna pakub näiteks riiklik krediidikindlustusselts KredEx Krediidikindlustus nii väikestele kui ka suurtele ettevõtetele võimalust end kindlustuspoliisiga äripartneri võimalike makseraskuste vastu kindlustada. “Algaja eksportija jaoks algab kindlustuse hind näiteks 10 000 euro suuruse tehingu puhul mõnesajast eurost,“ selgitab Tambla.
6. Ära karda pakkuda pikka maksetähtaega
“Sageli jäävad Eesti ettevõtted välismaisest konkurentsist välja seetõttu, et ei julge pakkuda 60-, 90- või 120-päevaseid maksetähtaegu, mis mujal riikides on täiesti tavapärased. Suures hirmus saadetud toodete ja saamata raha ees ununeb, et tegelikult on meil mitmeid finants- ja krediidiasutusi, kelle abil saab taolised olukorrad enda jaoks riskivabaks muuta,” meenutab Tambla.
7. Ära jää probleemiga üksi
“Kindlasti ei tasu ekspordi laiendamise või tehingu finantspoolega seotud küsimustes üksi jääda – seda enam, kui finantsvaldkond pole ettevõtte põhitegevuseks,” tuletab Tambla meelde ja märgib, et täna on Eestis võimalik ettevõtetel valida mitmete lahenduste vahel, mis aitavad ekspordile hoo sisse puhuda, turvaliselt kasvatada ja vajadusel ka võimalike probleemidega tegeleda.
Ekspordinõuandeid jaganud KredEx Krediidikindlustus on ainus eestimaine krediidiriskide kindlustusettevõte Eestis, mis pakub eksportijatele võimalust kindlustada laekumata arvetest tulenevate kahjude vastu.